Close Menu
Čitaj između redova
    What's Hot

    Premijera podkasta “Digitalni trougao”: AI – dobar sluga ili zao gospodar?

    18/05/2025

    Albanska vlada na godinu zabranila pristup TikToku

    07/03/2025

    Pogrešne odluke Marka Z. i kakve to veze ima sa nama?

    04/02/2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) YouTube
    Čitaj između redova
    • Početna
    • Aktuelnosti
    • Aktivnosti
    • Biblioteka
    • Crnogorski
      • English
      • Crnogorski
    • MEDIJSKA PISMENOST
      • Aktuelnosti
      • Edukativni materijal
      • Blog
      • Zagovaranje
    Čitaj između redova
    Home»Medijska pismenost»Blog»Rebind – knjige za nemirnu pažnju digitalnog doba
    Blog

    Rebind – knjige za nemirnu pažnju digitalnog doba

    adminBy admin17/09/2024No Comments4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
    Foto: Freepik

    Piše: Ana Martinoli, teoretičarka medija i profesorka na FDU

    Prošlo je čitavih 16 godina otkad se Nikolas Kar zapitao „Da li nas Google čini glupima?“

    U članku za Atlantic, Kar je primijetio da sve češća i intenzivnija upotreba interneta utiče na njegovu koncentraciju, način razmišljanja i – način na koji čita. „Nekada je bilo lako uroniti u knjigu ili dugačak članak. Moj um bi bio zaokupljen naracijom ili preokretima zapleta, i provodio bih sate lutajući dugim djelovima proze. To je sada rijetko slučaj. Koncentracija često počinje da mi opada nakon dvije ili tri stranice. Vrpoljim se, izgubim nit, počnem da tražim nešto drugo. Osjećam se kao da pokušavam da svojeglavi mozak dovučem nazad na tekst. Duboko čitanje, koje je nekada bilo prirodno, postalo je borba“, pisao je tada Kar.

    Danas vjerovatno svako od nas ima slično iskustvo – čitanje je sve češće aktivnost u kojoj teško postižemo kontinuitet duži od par minuta – počnemo da čitamo, prvo pažljivo, onda počnemo da preskočimo poneki red, pa prekinemo, kliknemo na neki drugi sadržaj, skačemo sa jednog „prozora“ na drugi, pa se vratimo stranici i pasusu gdje smo stali sa čitanjem, i tako ukrug. Kao da je sam tekst, linearan i ograničen na nizove slova, riječi i rečenica, postao previše statičan, skroman i skučen za našu pažnju koja traži neprekidne nove podsticaje u vidu pokretnih slika, zvukova, efekata.

    U tom procesu, „žrtava“ je mnogo – od kvaliteta našeg saznanja i dubinskog doživljaja teksta do integriteta i autorskog ili umjetničkog truda uloženog u stvaranje zaokružene književne, pisane cjeline. Kao i u drugim aktivnostima – gledanju ili slušanju – i čitanje je proteklih godina u velikoj mjeri migriralo na neki od ekrana – tableta, mobilnog telefona, računara. To je iskoristila aplikacija, odnosno e-čitač Rebind, koji nudi jedno od mogućih rješenja za očuvanje navike čitanja u novom, digitalnom, multimedijalnom i ekranskom društvu.

    U pitanju je „interaktivno čitanje vođeno vještačkom inteligencijom“ – Rebind je preuzeo tekstove desetina klasičnih naslova, a potom ih upario sa komentarima na ključne djelove teksta koje su davali istaknuti teoretičari i stvaraoci u raznim domenima. Upotrebom AI tehnologije, Rebind stvara interaktivno iskustvo čitanja – nadogradnju linearne, tradicionalne aktivnosti – obogaćeno dodacima koji pružaju relevantno i dublje iskustvo za čitaoce 21. vijeka.

    Projekat je finansirao Džon Dibuk, biznismen i bivši student filozofije koji vjeruje da klasične knjige nude jedinstven i važan oblik eskapizma i učenja, te se nada da će ih, ovim oblikom inoviranja, učiniti atraktivnijim savremenim čitaocima. Korisnici koji odluče da knjige čitaju putem Rebinda, prema mišljenju učesnika projekta, dobijaju mogućnost intenzivnijeg doživljaja, ali i dijaloga o temama koje odabrani naslov obrađuje. Na ključnim dijelovima svake knjige, korisnici Rebinda mogu da poslušaju ličnu interpretaciju nekog od odabranih komentatora, kao i da postave pitanja i „razgovaraju“ sa AI modelom koji je izgrađen upravo na tekstu odabrane knjige.

    E-čitač Rebind je u tekstove knjiga integrisao i ekskluzivno producirane video-sadržaje, koji olakšavaju razumijevanje i značenje tema knjiga i obogaćuju iskustvo čitanja. Konačno, da bi se odgovorilo na zahtjev doba u kojem svako želi da bude ne samo potrošač, već i stvaralac sadržaja, korisnici Rebinda mogu da bilježe svoja razmišljanja, ideje i stavove o knjizi koju čitaju i da razviju sopstvenu onlajn interpretaciju teksta, koju će u budućnosti dijeliti sa ostalim članovima Rebind zajednice. Rebind planira da razvije biblioteku od stotinak naslova, a zasad su dostupni Kafkine “Metamorfoze”, “Gordost i predrasude” Džejn Ostin, Ničeov “Tako je govorio Zaratustra”, kao i selekcija budističkih učenja i misli koje, za korisnike Rebinda, analizira i interpretira Dipak Čopra.

    Za besplatno korišćenje beta verzije možete se prijaviti na adresi Rebind.ai, a u budućnosti se planira razvoj pretplatničkog modela koji će nuditi i nove, aktuelne naslove različitih žanrova.

    Izvor: radar.nova.rs

    Previous ArticleSpisak edukatora/ki i stručnjaka/inja dostupnih nastavnicima/cama za bolju pripremu časova medijske pismenosti
    Next Article Šta sve može da se sazna iz naših fotografija onlajn
    admin
    • Website

    Related Posts

    Premijera podkasta “Digitalni trougao”: AI – dobar sluga ili zao gospodar?

    18/05/2025

    ChatGPT i dalje pokreće debatu: Šta nam donosi era AI-ja?

    26/12/2024

    KAKO POLAKO OKREĆEMO LEĐA VIJESTIMA?

    23/12/2024

    Kome ostaju tradicionalni mediji?

    29/09/2024
    Najnovije
    Aktuelnosti
    By Vesna Rajkovic18/05/2025

    Premijera podkasta “Digitalni trougao”: AI – dobar sluga ili zao gospodar?

    By Vesna Rajkovic18/05/2025

    Lansiranje ChatGPT aplikacije zasnovane na vještačkoj inteligenciji (AI) u opštu upotrebu omogućilo nam je neposredno…

    Albanska vlada na godinu zabranila pristup TikToku

    07/03/2025

    Pogrešne odluke Marka Z. i kakve to veze ima sa nama?

    04/02/2025

    Napad na novinarku Anu Raičković – Kako do pravde

    30/12/2024

    Impressum
    Čitaj između redova
    www.citajizmedjuredova.me

    Glavna urednica: Vesna Rajković Nenadić
    Osnivač: Nevladino udruženje Institut za medije Crne Gore

    Adresa: Bulevar Svetog Petra Cetinjskog br.9, 81.000 Podgorica

    mejl: imcg@mminstitute.org
    telefon:+382 20 202 175
    PIB:02321416

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.