Piše: Ana Martinoli, teoretičarka medija i profesorka na FDU
Organizacija Global Project Against Hate and Extremism (GPAHE) nedavno je objavila izvještaj koji je dio njihove kontinuirane istrage o ekstremističkim i nasilnim sadržajima na platformama za video-igre, a u kome navode da su identifikovali niz neonacističkih, antisemitskih i nasilnih političkih sadržaja u popularnoj video-igrici Fortnite. Među njima se našao i sadržaj zasnovan na koncentracionom logoru Jasenovac, u kome su nacisti tokom Drugog svjetskog rata ubijali Jevreje, Srbe, Rome i pripadnike drugih nacionalnih i etničkih manjina. Sadržaj koji je GPAHE identifikovao kreiran je u okviru dodatka „Islands“, gdje korisnici sami stvaraju i dijele sadržaj, a u ovoj konkretnoj „igri“ učesnici su zauzimali ulogu „ustaša“. Posebno zabrinjava što je ovu virtuelnu mapu Fortnite označio kao „edukativnu“, navodi magazin Wired, nastavljajući da je očigledno da platforma „ima problem sa političkim nasiljem“.
Fortnite je često „domaćin“ nasilnih gejming sadržaja u kojima su glavni likovi i aktuelni političari. Ubrzo nakon pokušaja atentata na bivšeg predsjednika Donalda Trampa 13. jula, Fortnite je objavio virtuelno „ostrvo“ pod nazivom „Tramp protiv ubice“ koji je vrlo brzo ukinut, ali je uslijedilo nekoliko sličnih. Igračima je instrukcije davao glas koji podsjeća na Trampov, kreiran korišćenjem vještačke inteligencije. „Ostrva“ zasnovana na istinitim, nasilnim događajima, a posebno brzina kojom ih korisnici kreiraju, pokazuju da sadržaj koji veliča, promoviše ili umanjuje ozbiljnost političkog nasilja može da prođe „ispod radara“ moderatorima sadržaja i koliko je njegova viralna moć velika, kaže se u materijalima GPAHE.
Sve češće se govori o primjerima kada industrija video-igara, koja ima veći finansijski potencijal od filmske i muzičke industrije zajedno, promoviše nasilje, diskriminaciju, mizoginiju. Britanski Gardijan je prije nekoliko mjeseci pisao o korišćenju onlajn gejming platformi za širenje ekstremističkih ideoloških narativa, širenje radikalno desničarske propagande i regrutaciju djece i omladine. Tako je na platformi Roblox, koja ima preko 65 miliona korisnika dnevno, pronađena ogromna količina „igara“ koje su programirali korisnici, a u okviru kojih „igrači“ nastupaju iz uloga agresora i nasilnika. Bilo da je u pitanju virtuelni kineski komunistički kamp za prevaspitavanje muslimana ili zona sukoba poput onog koji se odvija u Gazi, simulacije koje prikazuju stvarne ili izmišljene terorističke ili ratne sukobe imaju za cilj da zamagle stvarnost korisnika, ohrabrujući ih da normalizuju nasilje, zaključuje Gardijan.
Istraga GPAHE opisuje mnoge načine na koje ekstremisti krajnje desnice koriste platforme za igre da šire svoju propagandu. „Kreiranjem sopstvenih igara mržnje, modifikovanjem drugih, infiltriranjem na mejnstrim platforme za igre, postavljanjem propagandnog govora mržnje u četove o igrama, uznemiravanjem drugih gejmera i povezivanjem sa ekstremističkim materijalom na drugim platformama, ekstremisti koriste svijet igara da radikalizuju mlade i šire mržnju“, navodi se u izvještaju. Ovakve aktivnosti ne ostaju ograničene na gejming platforme već se, nažalost, šire i na mejnstrim servise kao što je YouTube.
GPAHE je posebnu pažnju skrenuo na Roblox-ovu opciju Election Simulator, virtuelnu lokaciju koja je omogućila igračima da se „kandiduju za predsjednika“ kao demokratski, nezavisni ili republikanski kandidati izlažući svoje argumente na „bini“ debate. GPAHE je izveštavao o zabrinjavajućem ponašanju korisnika ove platforme koji su koristili digitalni izborni prostor za promovisanje opasne retorike zasnovane na mržnji, autoritarnim i nasilnim idejama spram cijelih društvenih ili nacionalnih grupa. Nakon GPAHE-ovog izviještavanja, Roblox je uklonio Election Simulator i na stranici objavio da „uskoro stiže nova igra“.
Izvor: radar.nova.rs